Škola lyžování

Sportovní carvingový oblouk, krátký poloměr

  • 27.9.2016

Účel oblouku:

  • dynamické a sportovní pojetí jízdy

  • oblouk vyjetý po hranách se středním až dlouhým poloměrem zatáčení

  • posunutí lyžařských dovedností na vysokou úroveň

Terén:

  • mírný, středně strmý až strmý svah

Popis:

Carving oblouk je dnes vnímám jako základ sportovní jízdy za různorodých podmínek. Díky výraznějšímu krojení lyží, jejich rozmanité geometrii a konstrukci dokážeme jízdu vést celou čistě po hranách. (za určitých podmínek, které se rozšiřují s nabytím větších dovedností)

Tzn., že Carving dnes chápeme jako vyjeté oblouky po hranách, kdy jejich podobu přizpůsobujeme vzhledem ke sklonu svahu, náročnosti terénu a rychlosti jízdy.

Na mírných svazích se jedná o oblouky otevřené s delším poloměr, vyjeté čistě po hranách bez výrazného vertikálního pohybu a použití holí – nízká dynamika pohybu.

S postupným zvýšením strmosti svahu, přidáváme na dynamice pohybu, zvyšujeme rozsah vertikálního pohybu s výraznějším tlakem na lyže, zalomením trupu a případnou prací holí pro udržení správného rytmu jízdy.

Oblouk zahajujeme po spádnici, minimální šířku stopy udržujeme v šířce pánve, následně se šíře stopy rozšiřuje vzhledem k rychlosti jízdy a sklonu svahu. Lyže jsou ve stálém kontaktu s podložkou.

Oblouky můžeme vést od krátkých až po dlouhé, a to vzhlede ke sklonu svahu a náročnosti terénu.

Fáze provedení: pohybem kolen šikmo v před zatížíme lyže v přední části a současně je stavíme na hrany. V průběhu oblouku snižujeme těžiště, čímž zvyšujeme tlak na lyže a na hrany, rovněž zvyšujeme míru hranění a dochází k zalomení trupu. Na konci oblouku postupně uvolňujeme tlak do lyží zvyšováním těžiště (při zvýšení těžiště nesmí dojít k výraznému odlehčení lyží a tím ztrátě kontaktu lyží s podložkou) a překlápíme lyže přes plochu skluznice na opačné hrany. Dále napojujeme oblouky ve shodném provedení.

Nejčastější chyby:

  • záklon lyžaře, neboli těžiště posazené příliš vzadu

  • jízda po vnitřní lyži

  • nedostatečně dynamické přehranění lyží v oblouku

  • příliš úzká stopy

  • jízda ve smyku v určitých fázích oblouku